زوجتى سابت البيت لواحدها وعيزانى اروح اصلحها لاما ترفع قضية طلاق عايز اعرف كل التفاصيل

قسم الإستشارات القانونية

المتعلقه بقضية الطلاق علما بان معاها بنتين ونا لم افعل شىء والمحامى بتاعهم كلمنى وقال لى تيجى تصلحها افضل ليك عايز اعرف القضية هتقعد اد ايه فى المحاكم وياترى الشقه اللى انا قاعد فيها من حقها وماهى النفقه المفروضه عليا فى حالة حكمة المحكمه بالطلاق ارجو بمعرفتى بكل شىء وشكرا جدا جدا لحضرتكم

----------------------------

يا عم الصلح خير ومتفكرش كتير فى المشاكل وربنا يوفق فى الخير

عفا الله عما سلف وخيركم من بداء بالصلح الصلخ خير وربنا يبعد عنكم الشيطان

بس ياغالى دايما الانسان المصرى عندو غرور وكبرياء
وعلشان ترض الغرور داة لازم تكون اذكى منه
فعليك بالصلح ولان هيا الاى طلبت منك زى مانت قولت فى العنوان
يعنى بتوقلك انا عايزاك بص بطريقه صعبه شويه
فتوكل على الله وروح هات زوجتك

وربنا يهديكو لبعض

الأفضل هو الصلح و لكن يجب أن يتم هذا الصلح فى وجود شخصين محترمين أحدهما من أقاربك و الآخر من أقاربها لمناقشه أسباب الخلاف و وضع أتفاق جديد بينكما لمنع تكرار هذه المشكله حفاظاً على بناتكما

وفقكم الله و هداكم لما فيه الخير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lefrno مشاهدة المشاركة
المتعلقه بقضية الطلاق علما بان معاها بنتين ونا لم افعل شىء والمحامى بتاعهم كلمنى وقال لى تيجى تصلحها افضل ليك عايز اعرف القضية هتقعد اد ايه فى المحاكم وياترى الشقه اللى انا قاعد فيها من حقها وماهى النفقه المفروضه عليا فى حالة حكمة المحكمه بالطلاق ارجو بمعرفتى بكل شىء وشكرا جدا جدا لحضرتكم
اذا قامت برفع دعوي تطليق سوف تستمر في المحاكم لمده لاتقل عن سنه ونصف والنفقه تحدد حسب دخلك وبعد اجراء التحري عن ذلك .... والشقه مادامت حاضنه فلها الحق فيها او دفع اجر مسكن ولها الحق في اقامه دعوي تبديد باعيان الجهاز والمطالبه بقائمه العفش .. فاذا كان هناك سبيل للصلح من اجل اولادك علي الاقل فلا تكابر والصلح خير ولا تفكر في الطلاق الا في اضيق الحدود واجعله الخيار الاخير لان الطلاق خراب وحرمان من اولادك وتمنياتي لك بالتوفيق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد علي علي مشاهدة المشاركة
اذا قامت برفع دعوي تطليق سوف تستمر في المحاكم لمده لاتقل عن سنه ونصف والنفقه تحدد حسب دخلك وبعد اجراء التحري عن ذلك .... والشقه مادامت حاضنه فلها الحق فيها او دفع اجر مسكن ولها الحق في اقامه دعوي تبديد باعيان الجهاز والمطالبه بقائمه العفش .. فاذا كان هناك سبيل للصلح من اجل اولادك علي الاقل فلا تكابر والصلح خير ولا تفكر في الطلاق الا في اضيق الحدود واجعله الخيار الاخير لان الطلاق خراب وحرمان من اولادك وتمنياتي لك بالتوفيق
شكرا لحضرتك بس انا روحت جبتها كذا مره وكل مره افضل اتحيل عليها قبل ماتمشى انا عندى شقه تانيه تحت هل الموضوع ممكن يوصل انى اسجن وشكرا جدا جدا