حاجه غريبة حصلت معايا النهاردة مع فيد الأهلي

الفيدات والشفرات و الكروت و الكامات

طبعا التردد اللى كان نازل للفيـد كالتالـي :

7.0°E - Eutelsat 7A/7B
Fréquence: 11170- Pol: V - SR: 7200 - FEC: -
Catégorie: Sport - Football
Biss Key : 14 23 AB E2 CD 79 45 8B
Infos : ES Sahel - Ahly

التردد دا كان مفيش إشارة نهائي مع ان الرسيفر كيوماكس h5 و الطبق 180 و القطعة فوجي و المكان مركز بنى سويف

فجربت اكتر من 5 تـرددات لمدة نصف ساعة تقريباً

فوصلت للتـردد التالـي وهو اللى اشتغل معايا
التـردد :
11168
عمـودي
7200
3/4

الســؤال هـنا ليـه التردد الرسمي واللي شغال مع معظم الناس ماجبش فيه إشارة ،، والتردد الغير متداول جاب إشارة كانت 82% ؟؟

وهل ممكن فيه رسيفرات تقبل ترددات غير الترددات المتداولة ؟؟
و ازاي اعرف الترددات الغير المتداولة لان الشوط الاول يعتبر راح ومش عاوز الموضوع دا يحصل تاني

تحيــاتي

----------------------------

انا جاب معايا على 11177 ترومان بريمير 1+

نصف ساعة كتيرا جدا انت بتغير اخر رقمين في التردد تنقص او تزود وبكده تيجي معاك الاشارة

زى الاخ ما قال بتزود فى حدود خمس درجات لفوق او تحت احيانا ترفع مستوى الاشاره وبتختلف من تيونر لاخر لكن الفروق مش بتكون كبيره

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darsh2020 مشاهدة المشاركة
نصف ساعة كتيرا جدا انت بتغير اخر رقمين في التردد تنقص او تزود وبكده تيجي معاك الاشارة
اول مره اعرف المعلومه دي ممكن تشرحهالنا تفصيلا أمتي نعملها

انا دلوقت عايز اعرف حاجة ياريت حد يرد عليا لانى هجن من موضوع دة بجد
عندى جهاز كيوماكس H1 G3 ابو 2 تيونر

انا دلوقتى جبت طبق 100 متر ومكنش عندى جبتو فى اقل من نص ساعة وركيت والله وتعبت لانى جابتو من مكان بيعد جدا عن البيت ودخلت التردد دة

وتوجهت طبق ناحية القمر W7 وجبت الاشارة جت معاية قناة تونس 70 %

وقناة مشفرة ومعرفتش اشغل القناة انا حولت كتير بشفرة ادخالها بس فشلت عايز بقا شرح مفصل بصوورة او كتابة ادخال هذة الشفرة على هذة القناة يااااريت حد يرد عليااا بجد زهقت من البحث

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيرلس رؤف مشاهدة المشاركة
طبعا التردد اللى كان نازل للفيـد كالتالـي :

7.0°E - Eutelsat 7A/7B
Fréquence: 11170- Pol: V - SR: 7200 - FEC: -

التردد دا كان مفيش إشارة نهائي مع ان الرسيفر كيوماكس h5 و الطبق 180 و القطعة فوجي و المكان مركز بنى سويف

فجربت اكتر من 5 تـرددات لمدة نصف ساعة تقريباً

فوصلت للتـردد التالـي وهو اللى اشتغل معايا
التـردد :
11168
عمـودي
7200
3/4

الســؤال هـنا ليـه التردد الرسمي واللي شغال مع معظم الناس ماجبش فيه إشارة ،، والتردد الغير متداول جاب إشارة كانت 82% ؟؟

وهل ممكن فيه رسيفرات تقبل ترددات غير الترددات المتداولة ؟؟
و ازاي اعرف الترددات الغير المتداولة لان الشوط الاول يعتبر راح ومش عاوز الموضوع دا يحصل تاني

تحيــاتي
بص يا بلدياتى ياغالى انا من مركز ناصر وحل مشكلتك هو ان الموضوع ببساطة يرجع للتوينر بتاع الريسيفر وكيفية برمجته احيانا تجد ريسيفرات لازم تزود التردد من درجة الى خمسة عشان يلقط اشارة واحيانا تنقص من درجة الى خمسة وومكن ده يحصل فى معدل الترميز ايضا وبعد تجربتك هذه اظبط كل ترددات الفيدات بناقص درجتين هتلاقى اشارة ياغالى وهتعمل معاك ان شاء الله وتقبل سلامى وتحياتى