السلام عليكم في مشكله وجهتني في تغيير القطعه ممكن الحل

تركيبات الدش و الشبكات المركزية

عندي طبق 180 راكب عليه استرنج حديد الترددات كلها تمام والمدار تمام دلوقتي وقفت علي الهسبا سات وخلعت القطعه وركبت قطعه فوجي هيا العيز اشغلها انشاءا لله وركبتها وضبط الهسبا علي اعلا اشاره كل ده والطبق متحركش طبعا وبعد اعلا اشاره رحت علي جميع الاقمار لقيت اشاره وحشه جدا وفي ترددات غيبا ممكن حل المشكله ازاي اجي اركب الاسترنج تاني المداار تمام عيز اعرف لازم اظبط المدار من تاني مع تغيير القطعه وشكرا

----------------------------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama faheem مشاهدة المشاركة
عندي طبق 180 راكب عليه استرنج حديد الترددات كلها تمام والمدار تمام دلوقتي وقفت علي الهسبا سات وخلعت القطعه وركبت قطعه فوجي هيا العيز اشغلها انشاءا لله وركبتها وضبط الهسبا علي اعلا اشاره كل ده والطبق متحركش طبعا وبعد اعلا اشاره رحت علي جميع الاقمار لقيت اشاره وحشه جدا وفي ترددات غيبا ممكن حل المشكله ازاي اجي اركب الاسترنج تاني المداار تمام عيز اعرف لازم اظبط المدار من تاني مع تغيير القطعه وشكرا
لاياغالي كده المدار مظبوط بما انك لم تعبث بالطبق
لكن عليك بظبط القطعه جيدا بحيث تكون العدسه تنظر الي
بؤره الطبق مع ظبط البعد البوري للقطعه

طيب انا ضبط العدسه علي الهسيا سات اشاره ممتازه

ارجو الافاده

ظبط الهيسبسات مش مقياس انت ركب الفوجى واظبط بورءة القطعة بالتوفيق

بس ياباشا أفضل طريقة ودي اللي انا باعملها في حاله تغير القطعة ده طبع اذا كان المدار مظبوط
أول حاجة بأجيب النايل سات وأظبط أعلي إشارة فيه وبعدين ألف علي كل تردداته وأتأكد منها جدا
ثاني حاجة بروح علي الآسترا واحد وأشوف حال الترددات اللي انا كنت بأستقبلها مع تجريب ترددات جديده وأحاول أعلي أضعف تردد كان شغال عندي لأقص ما يمكن وبعدين ألف علي باق القنوات وأتأكد منها واذا كان هناك قنوات جديدة اشتغلت ولا لأ وهنا بحس ان القطعة هتجيب نتيجة كويسة ولا لأ مع باقي الأقمار
ثالث حاجة أروح عل الأسترا 2 وأعمل معاه زي الأسترا 1
كل ده مع تحريك القطعة لاسفل وأعلي مع الدوران بشويش خالص لضبط اي اشارة ضعيفة
آخر حاجة أروح علي الهيسبا وأتأكد من إشارته وكده أنزل وأتأكد مع الريسيفر من تحت لأن طول السلك اللي أنا بأجرب بيه بيديني إشارة أعلي من السلك اللي نازل للبيت تحت
وان شاء الله توفق بس مع شوية صبر