مش لاقط نص ترددات الاوروبى ... ايه الحل ؟

تركيبات الدش و الشبكات المركزية

لو انا لقطت اضعف تردد ع الاوروبى - المفروض اجيب كل الترددات ?

طبقى 120 نوكيا عمران - ومكانى القاهره

لانى لاقط تردد 11054 بتاع ZDF باشاره %61 ع جهاز HD

ومع ذلك مش لاقط غير ترددين HD بسسسسس و حوالى 35 تردد SD بس

هل ده عيب بؤره ؟ ولا بولار ؟ ولا الطبق محتاج ضبط ؟

الاوروبى دلوقتى عندى بال HD = حوالى 500 قناه بس

الفنى اللى عندى بيقولى ال HD ملوش دعوه بالطبق - يعنى لو انا لاقط ZDF المفروض القط الاوروبى كامل

منتظر الحل يا شباب

----------------------------

الطبق محتاج ضبط جيد
120 كافى لاستقبال الاوروبى كامل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamoudy14 مشاهدة المشاركة
الطبق محتاج ضبط جيد
120 كافى لاستقبال الاوروبى كامل
تمام يا غالى

انا زيك و مش عارف ايه السبب بس انا لاقط اكتر منك مش عارف الواحد يعمل ايه تانى علشان مفيش ترددات تهرب منه
انا طبقى متر بردو

ما انا من روض الفرج ومركب 6اقمار علي طبق 85سم والاوربي جايب قنوات اسكاي اتش دي اسبورت وسينما وشغالييين تمام وهما دوول اضعف باقات انا اسف علي الكتابه عشان داخل من تليفون

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheMaximoKapoo مشاهدة المشاركة
لو انا لقطت اضعف تردد ع الاوروبى - المفروض اجيب كل الترددات ?
المفروض طالما لقطت الترددات الضعيفة يبقى القوية شغالة لكن المشكلة إن الناس لسه معتقدة إن التردد 11054 والخاص بقناة ZDF هو الأضعف حتى الآن لكن هذا التردد لم يعد هو أضعف تردد وإنما أضعف تردد حالياً هو تردد 11900 والخاص بباقة skysport italy وهو تردد من النوع DVB-S2

اقتباس:
طبقى 120 نوكيا عمران - ومكانى القاهره
بصراحة أنا أول مرة أسمع عن النوع ده من الأطباق لكن على العموم المفروض إن قطر الطبق مناسب جداً لإستقبال كافة ترددات القمر الأوروبي

اقتباس:
لانى لاقط تردد 11054 بتاع ZDF باشاره %61 ع جهاز HD ومع ذلك مش لاقط غير ترددين HD بسسسسس و حوالى 35 تردد SD بس
إحنا قولنا خلاص إن ده مش أضعف تردد

اقتباس:
هل ده عيب بؤره ؟ ولا بولار ؟ ولا الطبق محتاج ضبط ؟
أعتقد إنك محتاج تغير الطبق خالص ... مجرد تخمين ... لكن لو فرضنا إنه تخمين في محله يبقى أنصحك بالأطباق البيضاوية بقطر متر وأفضلهم PRIFIX ألومونيوم

اقتباس:
الفنى اللى عندى بيقولى ال HD ملوش دعوه بالطبق - يعنى لو انا لاقط ZDF المفروض القط الاوروبى كامل
والله أنا زعلان على الناس إللي بتشتغل في أي مهنة وهي مش فاهمة فيها أي حاجة .... أنا مش فاهم يعني إيه ترددات HD ملهوش علاقة بالطبق ... طب هي المفروض ليها علاقة بإيه لما طبق الإستقبال نفسه ملهوش علاقة بالإستقبال ... والله العظيم كلام يحرق الدم

انا مستقبل على طبق 85 بريفكس بيضاوى الاوربى على مسطرة والسنتر W3 وجايب معايا حوالى 600 قناة ،، وبالنسبة للأستاذ gameyking ممكن يقولنا الست اقمار اللى مركبهم على الطبق 85 وحالة الاشارة بتاعة كل قمر ؟