ارجوا المساعده فى ترددات ضعيفه على طبق 180 جاما

تركيبات الدش و الشبكات المركزية

علما ان الطبق جاما القديم المونيا طبق كويس بس الاشاره ضعيفه ياعنى ترددات قنوات كتير رايحه زى تردد 12692 بتاع قنوات الاكشنةقناةAB1 مهرجنات المصارعه ةالعدسه فوجى القديمه علامة مائيه الطبق مش مفتول ولا حاجه وارك مظبوط تمام علما انى مشغله هوتبيرد فقط لانى عندى النيل سات على طبق اخر طلعت السطح وحاولت اجيب اشاره اعلى من كده مفيش
شوفت مواضيعكم هنا بخصوص التعديل انا اقدر اجيب عدسه برفكس كرتونه سودا موجوده بس هل هتجيب اشاره احسن الفوجى انا خايف تكون العيب فى العدسه هى شغاله ليها 9 سنين
ولو ينفع اركب على كول ولا اعدل واعدل ازاى وياريت الشرح بالصور وطريقة التعديل وشكرا لكم

----------------------------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد_saper مشاهدة المشاركة
علما ان الطبق جاما القديم المونيا طبق كويس بس الاشاره ضعيفه ياعنى ترددات قنوات كتير رايحه زى تردد 12692 بتاع قنوات الاكشنةقناةAB1 مهرجنات المصارعه ةالعدسه فوجى القديمه علامة مائيه الطبق مش مفتول ولا حاجه وارك مظبوط تمام علما انى مشغله هوتبيرد فقط لانى عندى النيل سات على طبق اخر طلعت السطح وحاولت اجيب اشاره اعلى من كده مفيش
شوفت مواضيعكم هنا بخصوص التعديل انا اقدر اجيب عدسه برفكس كرتونه سودا موجوده بس هل هتجيب اشاره احسن الفوجى انا خايف تكون العيب فى العدسه هى شغاله ليها 9 سنين
ولو ينفع اركب على كول ولا اعدل واعدل ازاى وياريت الشرح بالصور وطريقة التعديل وشكرا لكم

بص يا غالى .. عمما بالنسبة للترددات الضعيفة او الضيقة.. تحتاج الى 4 عناصر..لتوفير سهولة الاستقبال..

1- ضبط جيد للقطة والطبق..

2- مكان مناسب للتقاط تلك الترددات.

3- قطعة قوية . لا سيما الفوجى القديمة .ز او الاسترونج الحديد.

4_طبق خالى من العيوب..

فسؤالى هل كنت تستقبل تلك القنوات قبل كده ولا ايه..

ثانيا: البرفيكس علبة سودة قوية جدا بعد التعديل وعدلها على 7.5 سوف تاتى بثمار جيدة... ان شاء الله ..

ومعلومة لك اخى الغالى.. كلما زاد عمر القطعة . كل قلت كفائتها..

بالتوفيق يا غالى....

كانت القنوات دى شغاله من فتره مش بعيده ياعنى فى بداية 2014

لحد ما قلت تدريجا وياريت طريقة تعديل العدسه البرفكس مكان الاستقبال جيد وفى نفس البيت طبق تكنوسات شغال 100%

ياريت طريقة تعديل عدسىة برفكس علبة سودا

اناعندى نفس الشكلة التردد 12692 راح خالص

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد_saper مشاهدة المشاركة
ياريت طريقة تعديل عدسىة برفكس علبة سودا
جرب قطعة ثانية وانشاء الله ستحل المشكلة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد الغمراوى مشاهدة المشاركة
جرب قطعة ثانية وانشاء الله ستحل المشكلة
ازايى يا خالد يجرب قطعة ثانية وهو بيقول طريقة تعديل برفيكس...؟